Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | В ресторанта | Брънчът - да се срещнем там

Брънчът - да се срещнем там

Автор: Камелия Димитрова

Една късна и дълга закуска под звуците на музика на живо постепенно преминава в ранен и доста продължителен обяд, а вие току-що сте се запознали с вашите най-нови приятели. Мястото е само едно - неделен брънч в ресторанта на добър хотел или в някое от любимите ви заведения.

Думата брънч (brunch) е комбинация от наименованията на английски за закуска (breakfast) и обяд (lunch), което всъщност представлява и самият брънч. Обикновено се провежда във времето между 11 и 15ч., като най-често се прави през уикендите и по време на празници. Определя се като един развлекателен обяд-среща с приятели или пък семейно събиране.

Има няколко предположения за възникването на брънча като концепция – според някои терминът се появява във Великобритания през 1896 г., където публикация в седмично списание води до превръщането на термина в жаргон сред младите. Според други репортер от "Ню Йорк морнинг сън" създава термина, обяснявайки с него навиците на колегите да си похапват в средата на деня.

Брънч менюто

Самата концепция на брънча е заложена в наименованието му, нещо между закуска и обяд. В менюто се сервират характерните за една закуска елементи: кифлички, бекон, палачинки, омлет, пържени филийки, като същевременно се комбинират с ястия, подходящи за обяд - по време на един брънч се предлагат между 10 и 12 вида салати и предястия, 8-10 основни ястия с гарнитури, една или две супи, 15-16 десерта. Желателно е да се направи и т.нар. show-cooking. За разлика от обикновения обяд-бюфет, който е в рамките на час и половина, брънчът може да продължи до четири часа. Брънчът също се сервира на блок-маса, но за разлика от бюфета менюто тук съдържа повече разнообразие, както и напитки, които обикновено се сервират със закуската, като например чай, кафе, капучино, сокове. Шампанизираните вина също често са част от брънч менютата, въпреки че у нас все още няма установени традиции при тяхната консумация.

Желателно е също така ястията в брънча да бъдат различни от тези в редовното меню на ресторанта, в който той се провежда. Добре е да се предлагат и прясно изпечени хлебчета, които внасят допълнителен уют, част от концепцията на брънча - да прекараш неделния ден навън и в същото време да ти бъде приятно и комфортно, както у дома.

Съществуват различни видове брънч

като характерното при тях е преобладаването на определен вид храна. Така например един китайски брънч може да съставлява основно дълбоко пържена и печена храна; италианският брънч може да акцентира върху сандвичи и т.нар. пица-закуска (включва омлет, покрит с домати, сирене и чушки) и др. Поради своята специфика тематичните брънчове често са по-характерни и се предлагат основно в ресторантите на по-големите хотели.

Трудно като изпълнение, брънчът често е и скъпо удоволствие не само за клиентите, но и за тези, които трябва да го приготвят. Освен спецификата на храната най-трудното обаче е да се предвиди колко гости ще дойдат, затова често е желателно предварителна резервация.

От друга страна, брънчът може да се направи и с рекламна цел, така клиентите имат възможност да научат повече за хотела или ресторанта.

Практика с дълбоки традиции в Западна Европа и Америка, в България брънчът навлиза едва преди 15-16 години. За сравнително късното му развитие говори и фактът, че днес брънч менютата у нас се предлагат все още на ограничен брой места. Едно от тях е ресторантът на хотел "Хилтън" в София. "Организираме брънч от 2001 г., веднага с откриването на хотела, и това за нас се е превърнало в традиция", споделя Даниел Стоилов, ресторант&бар мениджър на хотела. "Ето защо мога да кажа, че със сигурност сме един от хотелите, които утвърдиха и развиват брънча у нас, а в момента сме и едно от малкото места, където се предлага неделен брънч. Вече почти 10 години имаме и свои постоянни клиенти и редовни гости, които ни посещават почти всяка седмица без изключение през целия сезон на брънча", разказва още Даниел Стоилов. При нас това е едно по-скоро семейно мероприятие, тъй като с помощта на нашите партньори от "Уондър груп" предоставяме и отлични възможности за развлечения и на най-малките ни гости. А от тази година организираме в специално изградения в една от залите ни детски кът и забавления за по-големи деца, допълва той.

Що се отнася до менюто, тук залагат на изключително голямо разнообразие при предлагането на всеки от компонентите в брънч менюто, като задължителни елементи винаги са телешкото и рибата. По повод тематичните кулинарни фестивали, на които хотелът е домакин всяка година, се предлагат и тематични брънчове, например тайландски, белгийски и др. "Това, което ни предстои сега, е брънч по случай Октобер фест и както самото име подсказва, той ще включва много бира и типични храни, които се сервират по време на феста, като свински джолани, поне шест вида немски наденички, картофени и зелеви салати, салати с целина. С една дума, ще се опитаме да пренесем гостите на този празник", обяснява Даниел Стоилов. Музиката тук е от различни жанрове, като често се канят и гост-изпълнители. Стандартната цена на куверта е 49лв. "За същата цена обаче клиентите ни вече искат да получат повече неща", споделя Даниел Стоилов какви са тазгодишните тенденции. Успешно е партньорството им с "Хайнекен", благодарение на което предлагат по време на брънча и бира. "Коректив за нашата работа са не само клиентите, получихме признание и от наши колеги и регионални специалисти – като хотела, който предлага най-добрите брънчове в Европа в рамките на веригата "Хилтън", допълва още Даниел Стоилов.

Друго място, където ще срещнете предложение за брънч в столицата, са ресторантите "Кактус". От тази есен те отново предлагат успешната си вече четири години концепция на неделните брънч менюта. "Все още в България цената е доста определяща", споделя Иван Манчев, собственик на ресторанти "Кактус", затова и кувертът тук е на цена 12 лв. "Хората трябва да свикнат с това, че неделният ден е време за почивка", обяснява Иван Манчев и се надява все повече гости да могат да се възползват от възможността да съчетаят неделните срещи с приятели с компанията на добре приготвена и поднесена кулинария. "Тази година предлагаме т.нар. пиано брънч под звуците на джаз и пиано. Новото в менюто пък е прясната паста, която ще се приготвя направо пред клиентите като част от идеята ни за рационално и здравословно хранене", допълва Иван Манчев.

След няколкогодишно прекъсване в предлагането на брънч менюта тази година и столичният "Шератон София хотел Балкан" стартира есенния си сезон с брънч. От октомври хотелът възобновява неделните си покани за гости, като акцент в бюфета ще бъде средиземноморският вкус в съпровод на жива музика. Ще се предлага и пакетна цена, която освен менюто включва и почивка след хранене в някоя от луксозните стаи на хотела плюс казино ваучер по желание на гостите. Предвидени са и специални забавления за децата, които ще бъдат разположени в една от залите на хотела с пряка дневна светлина.

Освен отлична възможност да се опитат различни ястия в приятна обстановка можем спокойно да отредим и роля на

Брънча като социална среда

Той дава възможност на хората да се социализират в неформална обстановка - нещо, което не може да се случи обикновено в един ресторант. Те идват тук със своите семейства, децата се запознават едно с друго. Това със сигурност е един отличен начин да прекараш времето с приятели и да създадеш нови приятелства, а може би и да намериш бизнес партньор, обяснява Даниел Стоилов.

Ще се развие ли обаче брънч културата у нас

за да достигне поне до известна степен нивото, на което се намира в някои от другите страни? Това зависи както от предпочитанията на самите клиенти, така и от професионализма на тези, които предлагат брънч. "Когато нещата се правят само от професионалисти, клиентът добива реална представа за брънча и по този начин може да го оцени истински и да реши да консумира отново, като го препоръча и на приятели. Така можем да очакваме и по-голямо развитие на брънча у нас. Ето защо, ако местата, които предлагат брънч менюта, се представляват от професионалисти, можем да сме сигурни и че хората ще проявят по-голям интерес и внимание към този не толкова традиционен у нас, но доста популярен извън страната ни продукт", обяснява Иван Манчев. "От друга страна, брънчът би се развил по-силно, ако повече хотели и ресторанти го предлагат, това би породило конкуренция и подобряване на продукта", допълва и Даниел Стоилов.

А дотогава със сигурност водещи при избора ще останат желанието да опиташ нещо ново, да споделиш усещането с приятели и да превърнеш неделния ден в непринуден и релаксиращ празник.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly