Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | В ресторанта | Ресторантът в хотела: допълнителен или основен бизнес?

Ресторантът в хотела: допълнителен или основен бизнес?

Автор: Екатерина Андреева

Фотограф: Архив
Заведенията в хотела играят по-различна роля, отколкото самостоятелните. Ако посетителите на ресторанти и барове отиват в тях съвсем целенасочено, привлечени от храната, напитките, обслужването и обстановката, гостите на заведенията към хотел често ги посещават заради самия хотел и удобствата, които предлага храненето в него.

Разбира се, случва се и обратното — ресторантът да е притегателен център за хотела и да създава повече бизнес. Уютен ресторант с жива музика и изискано меню често привлича клиенти, които искат да се срещнат с партньори, приятели, семейство и пр. Това обаче става само ако ресторантът има нещо, което го отличава от останалите.

Структурата
Обикновено в един хотелски комплекс ресторантът е в същата сграда, в която са и хотелските помещения. Най-често на партера са лоби барът и основният ресторант; друг вариант е основният ресторант или няколко ресторанта да заемат етажите от първи до трети, над тях са хотелските стаи, а ако има ресторант от висока категория, той обикновено е на горните етажи на сградата.
Смята се, че за тризвезден хотел един ресторант е напълно достатъчен. Той осигурява закуска, обяд и вечеря за гостите, които не са склонни да харчат много средства за изискани ястия. Допълнение към него е лоби-барът, в който те могат да получат топли и студени напитки, а понякога и леко похапване.
Четиризвездният хотел трябва да разполага минимум с два ресторанта — един основен ресторант и още един от по-висока категория — така наречения fine dining. Там може да се организират специални вечери, банкети и тържествени събития, както и да се обслужват индивидуалните гости, особено ако хотелът разполага с ВИП помещения. И оборудването, и обзавеждането на този ресторант са значително по-скъпи, менюто е изискано, дизайнът на интериора е специален, а цените — достатъчно високи.

Петзвездните хотели често разполагат с три и повече ресторанта в зависимост от големината на комплекса. Първите два от тях съответстват на концепцията на четиризвездния хотел, а третият е уникално място, ресторант от най-висока класа. Често освен гурме меню и интересна винена листа тези ресторанти се отличават с нещо особено — с пура бар, красива панорамна гледка, отделна зала за ВИП гости, ъгъл с камина и пр. Разбира се, броят на ресторантите зависи до голяма степен и от броя на хотелските стаи, така че в един малък петзвезден бутиков хотел и броят на ресторантите ще е различен.
Инфраструктурата зависи до голяма степен от големината и типа на хотела, пояснява Андрей Петраков, консултант в ресторантьорския бизнес. Обикновено минималният брой структурни съставки на един ресторантски комплекс може да включва зала за закуски и ресторант за масово хранене, които са предвидени да обслужват клиентите на хотела сутрин, обед и вечер, като качеството и типът им зависи от категорията на хотелския комплекс. Освен това те имат по-малък ресторант и лоби бар. Ваканционните хотели, в които престоят на гостите е по-дългосрочен, обикновено предвиждат по-голямо разнообразие от заведения.
Броят на ресторантите може да зависи също от концепцията на хотела, както и от неговото разположение. Така един градски хотел от най-висока категория може да привлича и външни гости във fine dining ресторанта си, особено ако има централно местоположение или е на място с големи потоци. Често те са съвсем различни като концепция — може да има един ресторант с европейска и два с различни национални и кухни.

Печалбата

Според аналитиците ресторантът и съпътстващите услуги в хотела носят на собственика между 30 и 50% от печалбата. Инвестициите могат да бъдат различни и не съществува всеобщо правило за съотношението между обема инвестиции в заведенията спрямо общия им обем. Вложенията са твърде различни и варират в широки граници в зависимост от типа, концепцията и големината на заведението, казва Андрей Петраков.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly