Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | Тема на броя | Различни и здравословни

Различни и здравословни

Автор: eкип HOREMAG

Фотограф: Shutterstock
Във време, когато хапването на крак се е превърнало в навик, мнозина едва ли се замислят дали храната, която приемат, е здравословна. Важно е да е вкусна и да успее да задоволи глада. Но възможно ли е бързото хранене да се превърне в здравословно бързо хранене? Да! За целта са необходими две важни съставки: щипка любопитство и огромна порция желание.

От няколко години и в България започна да се прокрадва идеята за здравословен начин на живот, но пионерите на здравословното бързо хранене са все още малцина. Както е известно, търсенето поражда предлагането, но в този случай сякаш е обратното — предлагането поражда търсене и променя до голяма степен вкусовете на клиентите. Променя се и културата на хранене, така че онези, които първи са поели риска да отворят заведение за здравословен фастфуд, от една страна, трасират пътя на бъдещите ентусиасти на този вид хранене, а от друга, създават условия за разширяване на собствения си бизнес.

Nordsee

Първият ресторант от веригата Nordsee е отворен през октомври 2009 в София, към момента те са вече три. Отварянето на нови ресторанти в близко бъдеще ще бъде съобразено с развитието и нуждите на пазара, новите тенденции в храненето и предпочитанията на потребителите, казва Марин Атов, управител на "Самекс" ЕООД — компанията, която държи правата на Nordsee в България. Това е своеобразен вид предизвикателство, не проблем през този тип бизнес, допълва той.
Държи да подчертае, че Nordsee не е верига за бързо хранене, а е верига рибни ресторанти на самообслужване, където дори начинът на поднасяне и аранжиране на ястията е ресторантски. Nordsee е за всички любители на рибата и морските дарове, за съвремения градски човек, който има отношение към храната, който иска да се храни вкусно и в същото време здравословно, посочва Марин Атов.
Концепцията на веригата е да предлага здравословно и балансирано меню в разнообразие от рибни и морски специалитети, сандвичи, супа, прясно приготвени салати, десерти и различни видове напитки, включително и вино.
От друга страна, NORDSEE гледа на себе си като на пионер и познавач, когато става дума за приготвяне на риба, скариди или морски дарове. Според Марин Атов това е веригата, която в известен смисъл е изправена пред предизвикателството да промени отношението и перцепцията към рибната култура, която съществува в България.
Разнообразието от риба и морски дарове, предлагани в заведенията на веригата, включват типични и емблематични продукти за веригата като рибената супа La Mer — в основата на вкуса на която са виното, сметаната и комбинацията от треска и скариди, ястия със сьомга, тихоокеанска камбала, филе от червен морски костур или кралски скариди. Имат и редица предложения, разработени на местно ниво: ризото с филе от риба и гъби, различни видове салати и др.

Суши експрес

Като ресторантьор с дългогодишен опит, Александър Димитров не случайно се насочва към този сегмент. "В чужбина подобни заведения са много разпространени, а в България досега нямаше суши ресторант от ниска ценова категория. В същото време културата на сушито се развива и в определени кръгове има траен интерес към него, така че това беше един естествен избор", разказва той. Не че в София няма суши-ресторанти, но всички те са заложили на друга формула — по-скъп интериор, обслужване, съчетаване с вино, което автоматично повишава ценовата категория, пояснява той. И точно в демократичния сегмент той открива ниша, която бърза да запълни.
Признава, че сред заведенията за бързо хранене "Суши експрес" е във високия ценови сегмент просто защото продуктите за приготвяне на суши никак не са евтини. Специален ориз, нори, пресни риби и скариди — всичко това оскъпява продукта, но, от друга страна, чрез определени действия успяхме да сведем цената до минимум, казва Александър Димитров.
"Разбира се, цената на една порция суши, достатъчна, за да се нахрани човек на обяд, не може да се сравни с цената на две кебапчета, но за любителите на сушито тя е съвсем приемлива", допълва собственикът на "Суши експрес". Сравнението с кебапчето съвсем не е случайно — от една страна, то е изключително евтин и достъпен за масовия клиент продукт, от друга, е част от хранителните традиции на българина, затова винаги ще има хора, които ще го предпочетат. Неговата цел съвсем не е да измести традиционните продукти и ястия, с които българинът се храни на обяд, а да предложи на всеки, който се стреми към здравословно хранене, сушито като една прекрасна алтернатива поне веднъж в седмицата на всеки, който се стреми към здравословно хранене.
Дори човек, който случайно влезе в заведението, може бързо да разбере за какво става дума, защото на специални светещи пана всеки посетител може да се запознае както с менюто на заведението, така и с хранителната стойност на много от продуктите, които се използват. От една страна, това напълно съответства на изискванията в съвременното хранене, според които клиентите трябва да бъдат информирани за онова, което консумират, а от друга е източник на естетическо удовлетворение от пресъздадената с минималистични средства атмосфера на суши-бар.
Запитан дали прогнозира ръст на консумацията на суши в България, Александър Димитров отговаря, че това ще стане тогава, когато хората спрат да мислят за суши като за скъпа и екзотична храна, която може да се консумира по специален случай на специално място, а като елемент от здравословното хранене, към което все повече хора се стремят в днешно време.
Клиентите могат да консумират на място, могат да си поръчат храна за вкъщи и офиса, а могат и да си я купят "за вкъщи", специално опакована. Последната опция според него се избира от мнозина, които предпочитат да вечерят в домашна обстановка, но пък не искат да се лишат от сушито.
На въпроса кои са основните клиенти отговаря, че таргет на заведението са предимно хора на възраст между 25 и 35 години. По-възрастното поколение като цяло е по-консервативно настроено по отношение на храненето, макар че и такива гости посрещаме, каза собственикът на "Суши експрес". Радостното според него е, че все по-често любители на сушито са деца, а това вече е белег, че ще има интерес към здравословното хранене и стабилна консумация в бъдеще.
В лицето на големите вериги с традиционен фастфуд той не вижда конкуренция за заведението си. По-скоро ние сме тяхна конкуренция, защото привличаме част от тяхната клиентела, пояснява собственикът. Иначе смята за свои конкуренти и пицариите, и баничарниците, и заведенията за китайска храна, които никак не са малко в съседство.
Към днешна дата вече има четири заведения под марката "Суши експрес" в различни части на София, като амбицията му е да отвори още. Едва след това би могъл да мисли за излизане извън столицата. Не изключва и вероятността за франчайзинг в по-далечно бъдеще, но това може да стане едва когато "Суши експрес" се превърне в разпознаваема и привлекателна марка за бъдещи инвеститори, казва той.

Go Pasta

Идеята за заведението идва спонтанно: при разговори с приятели става ясно, че в центъра на София не съществуват места, в които да се предлага здравословна и диетична храна, приготвена бързо и лесно пред очите на клиента, разказва управителят на заведението Костадин Мицин. Първоначалната идея идва от Западна Европа, където такива пастарии са много модерни. Това е градски тип заведение, което отговаря на динамиката на градския живот. Намира се на комуникативно място — в центъра на София. "Намерихме къде има болка и даваме противодействие, даваме хубава храна." Държи се много на качеството, на това, че всичко се приготвя на място — прясна паста, домашно приготвени сосове. Отдадени са на идеята да правят хубава храна.
Менюто е съставено от 6 вида паста и 10 соса — 5 с месо и 5 без месо. За да е по-здравословно, се използват само хубави и качествени продукти, готви се със зехтин. Правят зелена паста със спаначено пюре, което е естествен оцветител. За червената паста слагат доматено пюре: първо се прави тестото, към което после се добавя доматено пюре, пояснява собственикът. От заведението може да се вземе и само прясна паста, която да се сготви вкъщи. Предлагат се различни форми и размер по желание на клиента, като оптималното време за приготвянето й е 3 минути.
Голяма част от продуктите, с които работят в заведението, са внос, тъй като на българския пазар няма предлагане на такива продукти — например, италиански пармезан и брашно от твърда пшеница, гръцки зехтин, вносни домати. Според Костадин Мицин много трудно се намират добри доставчици, предлагащи качествени продукти. Проблем е и липсата на някои суровини, както и високите цени.
За момента се конкурираме със себе си, защото продуктът е нов и трудно се налага, казва Костадин Мицин. По думите му предлагат нещо уникално, което е все още трудно да се направи така, че да работи и да печели. Няма съревнование с големите вериги, тъй като нямат нищо общо едни с други.
Съществува идея за бъдещо отваряне на нови заведения не само в София, но например и в Банско, където според Мицин формулата "паста и ски" би могла да работи. Преди да предприемат такава стъпка обаче искат да видят как ще се развие заведението, тъй като на пазара са само от половин година. Харесва им това, с което се занимават. За себе си казва, че е човек, който хлътва по идеи.
Клиентите са главно от офисите наоколо, но не само, защото идват и хора от далечни квартали, за да си вземат за вкъщи или офиса. Повечето са млади хора на 25 — 35 години и много ученици от близките училища. Правят се и доставки по офисите и домовете. Всеки ден се готвят също супи и салати, като в момента супите им са абсолютен хит.
В заведението има подбрани вина, на цени от магазина, които са там, защото "с пастата трябва да се пие вино". Освен това виното за него е особена тръпка, тъй като, преди да се захване с паста, се е занимавал с вина.

Soup me

Идеята да се отвори заведение за супи се ражда при разговори с партньора ми, който дълги години е живял във Виена, разказва собственикът Никола Петков. Именно там такива супа-барове са много разпространени. Забелязали, че тази ниша е свободна в София. И решили, че едно такова място, в което да се предлагат супи, може да бъде отворено с идеята, че българите ги обичат. Предлагат супа от 400-430 мл с бонус хлебче. При този вид Fast food човек може да се нахрани спокойно, става бързо и в същото време не се губи цялата обедна почивка, пояснява Никола Петков.
Запитан кои са основните му конкуренти отговаря, че всички наоколо са конкуренция. "Всичко което е наблизо — от хотдог или пица на парче до големите вериги като Mc Donalds. Всяко едно от тях е сериозна конкуренция, защото, ако ги нямаше, хората биха погледнали в следващото", пояснява той.
В менюто има 9 супи, 2 вида сандвичи, 4 салати и 1 десерт, около 15 артикула всеки ден, които се редуват. Работи се предимно с местни продукти, които готвачите купуват сами. Стараем се да предлагаме качествени продукти, чисто и крехко месо, казва собственикът на заведението.
Единственото нещо, което взимат от чужбина, е подправка, предназначена специално за гулаш. Доставя се от Унгария, защото няма аналог на българския пазар, пояснява Никола Петков.
Съобразяват се с хората, които не ядат месо и млечни продукти, като не използват дори мляко в кремсупите си. Предлагат студени супи (3 вида) и кремообразни, за които се използват много зеленчуци. Има и 3 вида супи с месо.
Качеството на супите се контролира всеки ден, като целта е всяка супа да има стандартизиран, абсолютно един и същ вкус всеки път, подчертава Никола Петков.
Концепцията е насочена спрямо работещите хора, които са около заведението — офиси, кантори, административни сгради, болници, училища, но учениците въобще не влизат. Има и възрастни хора — редовни клиенти, които идват да си вземат супичка за вкъщи.
Смятат да задвижат идеята за отваряне на нови заведения, но след като са едва от 2 месеца на пазара, искат първо да се ориентират в цялостната концепция и търсенето — какво се иска от тях, какво търсят клиентите, по какъв начин да бъдат по-добри за тях. След като изчистят организационните въпроси, вече може да се мисли за второ заведение в София, което да бъде на следващо място, където наоколо няма заведения за бързо хранене.

FixMix

Правейки първите си стъпки в бранша още през 2005 г., заведението успява да привлече своята публика с прясно изцедени сокове. А вкусната, целесъобразна и същевременно здравословна храна е доказателство, че бързото хранене може да бъде и полезно. Освежаващите плодови напитки и леките сандвичи са сред преимуществата, които привличат все повече млади хора. "Посещават ни както ученици, така и майки с деца", споделя управителят на заведението Борислав Кашчиев. Покриването на всякакви вкусове и най-вече на вегетарианството окачествява като предимства на заведението. И въпреки растящата конкуренция успяват да се преборят за доверието и постояннството на хората. Голяма част от тях все по-често се обръщат към здравословния начин на живот, а с навлизането на биопродуктите изборът за закуска, обед или вечеря става още по-лесен. Именно с тази идея FixMix включва в менюто си и биопродукция, поставяйки витрина с биохрани. Иновативно хрумване, което вероятно се прилага за пръв път в заведение.
Сред трудностите на заведенията за здравословно бързо хранене Борислав Кашчиев посочва доставянето на качествена продукция. За приготвянето на ястията се използват вносни продукти поради по-широкия продуктов диапазон в чужбина, докато в България той е ограничен през различните сезони. "Колкото и да се стараят българските производители, през зимните месеци не могат да предложат ябълки", казва управителят и допълва: "Качеството на продукта изисква цена, което респективно се отразява и на по-високата крайна цена на продукта." А за съжаление все още малко българи имат финансовата свобода да си позволят често това удоволстиве. Голяма част от посетителите са с добра платежоспособност и идването им тук не е случайно решение. Те отдавна познават менюто и се интересуват от нововъведенията в него.
Креативна идея е и възможността за доставка по офисите, но нетипичното е изборът на превозно средство — колело. "Имаме велосипедистка, която прави доставки в идеалния център на града" — природосъобразно решение, което спестява време, усилия и нерви, и същевременно се грижи за здравето.
"Изцяло бихме подкрепили предложение за нов обект в София, дори и в крайните квартали, или пък в по-голям град в страната," отговаря Кашчиев на въпрося дали имат желание да се развиват в бъдеще. "Бяхме тръгнали в добра посока, но през 2008 г. спряхме заради икономическата криза. Както в цялата икономика, така и при нас имаше спад от 20-30% и все още се опитваме да компенсираме тези загуби, но тенденциите са наистина оптимистични, щом все още се занимаваме с това," посочва Кашчиев.
Според него дори здравословното хранене да е мода, здравословното вкусно хренене винаги ще е модерно.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly