Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

На български адреси

Автор: екип HOREMAG

Фотограф: Архив McDonalds
След късния старт на веригите за бързо хранене в България секторът се развива динамично. От 2004 до 2009 г. продажбите стабилно се увеличават, като консумацията се стимулира и от все по-напрегнатия начин на живот, коментират от "Евромонитор интернешънъл" данните за развитието на заведенията за бързо хранене в България. По данни на агенцията за маркетингови проучвания местният пазар на продукти за бързо хранене през 2009 г. се оценява на близо 268 млн. лв., като ръстът спрямо предкризисната 2008 г. е с 20 млн. лв., или с около 8%. През 2010 г. ситуацията не се е променила много, казват от "Евромонитор". Все още съществуват много незаети ниши за заведения за бързо хранене — както независими, така и вериги, без значение дали са местни или международни. Има място и за навлизане на нови заведения, тъй като много от сегментите тепърва предстои да се развиват: заведения за азиатска, арабска и латиноамериканска кухня, сладоледени сладкарници, хлебопекарни и пр.

Въпреки някои оптимистични сигнали обаче се очаква забавяне на растежа до 2015 г., показва анализ на "Евромонитор интернешънъл" за България.

В света на бургерите

"Макдоналдс" е първият международен играч на българския пазар на бургери, който стъпва тук през 1994 г. Години по-късно на сцената излиза "Бъргър Кинг", а през 2010 г. към тях се присъедини веригата "Сабуей", която има претенциите за по-здравословна храна. Така, "голямата тройка" оформя облика на пазара, но пейзажът се разнообразява от многобройните малки местни играчи. За разлика от големите те се ориентират по-скоро към стрийтфуд, но са реална тяхна конкуренция.

"Макдоналдс"
Първият ресторант "Макдоналдс" е открит през 1994 г. в Пловдив. Днес веригата вече има 35 ресторанта в странатав София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Велико Търново, автомагистрали "Тракия", "Струма" и "Марица", както и в големите черноморски курорти. Наскоро "Макдоналдс" откри най-новото си заведениев старата столица Велико Търново.
Развитието на марката "Макдоналдс" в България продължава и в условията на динамично променящата се икономическа среда в региона, каза пред HOREMAG Петко Христев, мениджър маркетинг и комуникации в "Макдоналдс България". Паралелно с откриването на нови ресторанти "Макдоналдс" провежда програма за промяна на визията на съществуващите, която включва разширяване и цялостно подновяване на интериора и екстериора, решени в най-модерните дизайнерски тенденции.
Менюто на "Макдоналдс" се базира на основните хранителни продукти — зеленчуци, пилешко месо, телешко месо, картофи, риба, яйца, хляб и млечни продукти. Има и нова концепция, която предлага Crispy Chicken, Classic Beef и Grilled Chicken.
Според Петко Христев важна характеристика на продукта е хранителната информация с лесно разбираем и ориентиран към клиентите формат, която е предоставена на почти всички опаковки на продуктите, сервирани в ресторантите "Макдоналдс". Тя е достъпна и на подложките за табли, и в сайта www.mcdonaldsmenu.info>. Тази програма, стартирала през юли 2006, е първа по рода си за сегмента ресторанти за бързо обслужване в България, подчертава мениджърът.
"Макдоналдс" оперира във висококонкурентна среда навсякъде по света — включително и в България, вече почти 17 години, отговаря той на въпроса за конкуренцията. По думите му "Макдоналдс" се стреми да поднася разнообразни иновативни продукти. Като пример посочва продуктите от кампанията Mediterrane със средиземноморско меню.

"Бъргър Кинг"
Ресторантите "Бъргър Кинг" в момента са осемпет в София, и по един във Варна, Слънчев бряг и на пътя София–Бургас, кръстовището "Петолъчката".
"Непрекъснато правим огледи на предложения за нови локации и внимателно подбираме местата за бъдещите ресторанти", казва Иво Миликин, мениджър "Промоции и търговия" в "Александра груп", която е и един от собствениците на правата за "Бъргър Кинг" в България.
Веригата отвори първия си ресторант в България през 2008 г. Според анализатори основна причина за забавянето е стратегията й — да изчака "Макдоналдс" да намери перспективни пазари и да навлезе там, когато те вече са узрели за заведенията й. Впрочем самата верига никъде не споменава подобна стратегия.
На въпроса дали имат специфични местни позиции в менюто отговаря, че все още е рано за това, но не изключва такава възможност в бъдеще. "В момента продаваме успешно всяка нова промоция с нови рецепти", допълва Иво Миликин.
Според него състоянието на пазара в България в момента е стабилно и прогнозируемо, дори се наблюдава тенденция към нормализиране на търсенето.
Запитан как се развива пазарът на заведения за бързо хранене в България през последните години, отговаря, че вече се доближаваме до европейските стандарти като присъствие на международни брандове, макар че все още има какво да се желае в динамиката на откриване на нови обекти. Самият той е оптимист за бъдещото развитие на веригата. Ресторантите "Бъргър Кинг" запазват тренда си на развитие, казва Иво Миликин.
Причина за това според него е трайният интерес на клиентите към получаване на по-голямо количество продукт на същата стойност.

"Сабуей"
В момента " SubwayБългария" има 17 ресторанта10 в София, 3 във Варна, 2 в Слънчев бряг и 2 в Бургас. Целта на дружеството е да отвори 40 заведения в България до края на 2012 г.
Менюто на "Сабуей" предлага голямо разнообразие от сандвичи и салати, които са здравословна алтернатива на традиционната бърза храна, казва Иван Тодоров, изпълнителен директор на "Сабуей — България". Предлагаме 7 класически сандвича, както и 7 "по-леки" предложения, които съдържат по-малко мазнини. Всички те се предлагат и в останалите държави, в които присъства марката.
По думите му всяка страна може да предложи своя алтернатива на сандвич, която да е близка до местните вкусове и традиции. В такъв случай сандвичите обикновено преминават през редица тестове, за да бъдат гарантирани качеството и здравословните характеристики, изисквани от компанията.
"Към менюто с напитки наскоро добавихме айрян, а към асортимента от сандвичи включихме "Пиле Фахита", което да задоволи предпочитанията на любителите на пикантната храна", обяснява Тодоров.
Освен традиционните сандвичи от миналата година ресторантите от веригата предлагат и бейби събс, които са особено удобни за децата. Предлага се също и възможност за кетъринг с минисандвичи и курабийки.
"За нас кризата имаше по-скоро благоприятно, отколкото негативно влияние, обяснява Иван Тодоров. Инвестицията в отварянето на нов ресторант не е минимална, но е малка в сравнение с тази, изисквана от други наши конкуренти. Първоначалната такса за закупуване на франчайзинг правата е много ниска — 7500 евро, като 50% от тази сума се връщат на франчайзополучателя, ако отвори ресторанта си в рамките на 1 година. Моделът на "Сабуей" е доказано успешен и това дава много по-голяма сигурност, отколкото стартирането на друг нов бизнес. Затова и интересът от страна на кандидатите продължава да бъде висок", твърди Иван Тодоров. Към тези предимства той прибавя и факта, че в условията на криза е много по-лесно да се наемат помещения на ключови места, тъй като цените на наемите са доста по-ниски.
В момента компанията се фокусира върху големите градове, където има подходящи места — търговски улици с по-концентриран трафик на хора, молове. По информация на дружеството засега ресторантите в София и Варна и Бургас се развиват изключително успешно, а скоро се очаква откриване на обект в Пловдив. Планира се и отварянето на ресторанти в по-малките градове. Все още неразработена територия остават по-нетрадиционни места като летища, супермаркети, бензиностанции, кина.

Вкусът на пилето

KFC
"Самекс" ЕООД е една от двете компании, които държат правата за България на KFC, но същевременно е собственик и на Nordsee и Dunkin Donuts. Компанията управлява общо 14 ресторанта от веригата KFC в България: 10 в София, един в Пловдив, един в Бургас, един в Стара Загора и един в комплекс Слънчев бряг, който не работи целогодишно.
Основна задача е да предлагаме на клиентите си балансирано меню от висококачествени продукти, казва Марин Атов, управител на "Самекс" ЕООД. Освен типичните и уникални продукти за всяка от трите ни марки разработваме и местни продуктови концепции, съобразени с особеностите на нашия пазар и вкусовите предпочитания и тенденции.
"Имаме продукти, които са специално разработени за българския пазар: чийзкейк, създаден по оригинална рецепта на "KFC България" — хрупкави бисквити, крем сирене и сладко от боровинки. След успеха му на българския пазар "KFC Унгария" също го предлага като десерт в своите заведения; бонбургера — създаден и развит като продукт от "KFC България" през 1995, който впоследствие се включва в асортимента и на други франчайзи. Crunch бургер — предлага се само в ресторантите на KFC в България, разработен е от "Самекс" през 2008 и е единственият в асортимента бургер, който се приготвя от червено месо", посочва Марин Атов.

Персоналът

По отношение на персонала всяка от веригите се съобразява с изискванията на международната компания, с която работи. Общите за всички са интензивното обучение на персонала преди откриването на обекта, допълнителните обучения и възможността за бърз кариерен ръст, както и редовните проверки на качеството на обслужването.
По думите на Иво Миликин стандартите за обслужване се задават от компанията франчайзодател и се спазват стриктно, като всички мениджъри на ресторантите са преминали обучение в сертифицирани ресторанти в Германия и Румъния. Те са задължени да обучават персонала и да следят за прилагането на тези стандарти. От "Макдоналдс — България" припомнят, че в компанията работят над 1200 млади българи и вече 5 години тя е сред най-добрите работодатели в страната в проучванията на Hewitt (1-во място в последното проучване през 2010 г.).

Доставчиците

"Свежестта и качеството на продуктите ни са приоритет, казва Тодоров от "Сабуей". Затова работим само с утвърдени дистрибутори, отговарящи на така наречения Gold standard. От използваните продукти само една част се произвеждат от местни производители по фирмени спецификации и строг контрол на качеството. По този начин осигуряваме на клиентите по-здравословни деликатесни колбаси, произведени преди броени дни и с малък срок на годност", обяснява той.
Запитан за работата с доставчиците, Иво Миликин отговаря, че не могат да си позволят отклонение от стандарта, поради което получават доставките си директно от Германия с изключение на зеленчуците, които се доставят от България.
За всяка от веригите продуктите се подбират много стриктно чрез редица стандарти, разказва Марин Атов от "Самекс". Доставката и качеството се контролират чрез специални програми, което от своя страна гарантира здравословен продукт с автентичен вкус, казва той и допълва, че компанията използва само пресни продукти в менютата. Според него доставките за KFC в България са значителна част от общия бизнес на веригата и са особеност, която отличава българския пазар от други пазари, на които такава услуга не се предлага.
"Гаранцията ни за качество започва с правилната селекция на доставчици (както български, така и чужди), които се избират съобразно строги критерии и които работят със стандарти за качество и безопасност на своята продукция. Транспортирането на продуктите до ресторантите ни е съгласно стриктна процедура и отговаря на всички изисквания за безопасност съгласно стандартите на EU. Това е гаранция за автентичността и оригиналността на всеки продукт, който предлагаме в ресторантите ни. Така например пилето (основен продукт в KFC) се доставя прясно няколко пъти седмично и се приготвя минути преди да бъде сервирано", казва Марин Атов. "А скаридите в Nordsee са отгледани без индустриално замърсяване, селектирани са ръчно от опитни работници до качество А, след което са сготвени, шоково замразени и директно транспортирани от Германия, без прекъсване на хладилната верига и без консерванти." За кафето си в Dunkin’ използваме само специално селектирани сортове арабика, които имат своя история на отглеждане, технология на печене, транспортиране и приготвяне, които ни дават възможност да предлагаме уникален Dunkin’ кафе вкус, допълва той.

ПО-Здравословно

Опитът на "Сабуей" в България показва, че българските потребители все по-често търсят здравословен вариант на бързата храна, казва Иван Тодоров от "Сабуей".
"Със забързания си начин на живот хората избират да хапнат нещо, без да губят време. В същото време за тях е важно това, което консумират, да е полезно. Именно това ни различава от нашите конкуренти и прави нашите продукти успешни, обяснява той. "Освен това ние се грижим информацията за хранителните съставки на продуктите ни да е достъпна и ясна за клиентите." Всеки потребител може да види хранителната стойност на сандвича си на сайта на Subway, да сравни калориите и мазнините, които приема, и да направи информиран избор за това как да се храни. Храната в "Сабуей" не се пържи. Месото и зеленчуците са пресни, а хлябът се изпича пред клиентите, казва мениджърът.
Запитан за политиката на "Бъргър Кинг" по отношение на здравословното хранене, Иво Миликин казва, че това е един от най-здравословните брандове в света. Месото се приготвя на грил и храната е изключително здравословна.
На същия въпрос Марин Атов отговаря, че балансираното хранене и активният начин на живот са най-доброто решение, за да поддържа човек формата си и да живее здравословно. Затова компанията не използва полуфабрикати. "Разработваме балансирано меню, което да подпомага избора на клиентите ни", казва мениджърът.
На глобално ниво KFC разработва концепции, които са съобразени с промяната в нагласата и тенденциите към здравословно хранене: например Crilled Chicken е едно от малкото неща, които веригата прави в тази насока. Самата концепция успешно се лансира вече на някои от европейските пазари, както и в САЩ и Канада.
Dunkin’Donuts пък предлага прясно приготвени сандвичи, с няколко вида хляб, много свежи зеленчуци, както и избор от печива и кафе напитки — и студени, и топли.

Тенденциите

Запитан дали българският пазар се е променил през последните години, Марин Атов отговаря, че през 2010 ситуацията е съвсем различна от тази през 1994 г., когато "Самекс" отвори своя първи KFC ресторант, който беше и първи от подобен тип в България. "Тогава една от задачите беше да обърнем нова страница по отношение на обслужване на клиента, качество на продукта и различна атмосфера," казва той и добавя: "Днес наблюдаваме много по-сегментиран и по-зрял пазар, с много повече играчи. Потребителите са по-взискателни, преценяват повече, по един или друг начин променят модела на потреблението си и ние се опитваме да отговорим на това по възможно най-добрия начин."
Предоставяне на високо качество на по-ниска цена е една от основните тенденции на пазара според мениджърите и собствениците на заведения за бързо хранене, анкетирани от HOREMAG. Днес потребителите се стремят максимално разумно да използват средствата си, затова всички компании се стараят да предоставят нещо допълнително на клиентите — бонусна програма, безплатен интернет, подарък, доставки по домовете и др. екстри, с които да превърнат посетителите си в лоялни клиенти.

"Макдоналдс" има няколко различни типа ресторанти:

McDrive — обслужващи 24 часа клиенти директно в техните автомобили; ресторанти, разположени в централни градски пешеходни зони, както и ресторанти във food courts в някои от най-големите молове в страната.
McCafе е сравнително нова концепция на компанията за българския пазар. В страната вече работят 9 McCafe, които предлагат богата селекция от кафе напитки, избрани десерти, уютна и стилна обстановка и професионално и гостоприемно обслужване.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly