Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | Тема на броя | Бързо хранене — бързи пари?

Бързо хранене — бързи пари?

Автор: екип HOREMAG

Фотограф: Shutterstock
Заведенията за бързо хранене по определение имат няколко задължителни характеристики:

предлагат храна за непосредствена консумация
упражняват строг контрол върху размера на порциите
контролират стриктно всички съставки и крайния продукт
осъществяват индивидуално пакетиране
наемат млад и неопитен персонал
обслужват на каса
предлагат само безалкохолни напитки

Специалистите открояват в сектора три основни вида заведения:

1. Стрийтфуд, или хранене на улицата. Тук влизат баничарниците, продажбите на пица на парче, хотдог, палачинки и катми, бургери, дюнери и пр. Тази формула е свързана единствено с производство и продажба на храната, без да включва каквото и да било обслужване, затова е и най-евтината възможност за похапване. Условията за потребление създава самият купувач, който консумира на крак на място или си взима храната за вкъщи.
2. Формулата "фастфуд" се издига едно стъпало по-нагоре, предлагайки освен продукта и приемливи условия за консумация. Интериорът е скромен и минималистичен, а алкохолните напитки като правило отсъстват от менюто. В този тип обекти вече има и сервизни помещения, като поддържането на изрядна чистота е задължително. Асортиментът е ограничен, а обслужването бързо, затова престоят на клиентите варира между 10 и 20 минути.
3. Fast casual dining е концепция, която вече е ресторант, но с елементи на бързо хранене. Тук клиентът освен храна получава и минимална доза обслужване, съответна атмосфера и пр. Голяма част от заведенията от този тип работят в сферата на бързото обслужване по обяд и като нормален ресторант вечер.

Разположение и зониране

От ключово значение за предприятието за бързо хранене е дали то е разположено във фудкорт, или е самостоятелно; дали кухнята е вътре в заведението, или се използва кухня майка; дали в заведението се осъществява пълен цикъл (от приготвянето до продажбата на храната), или част от процесите са изнесени навън. При проектирането на заведение за бързо хранене трябва правилно да се реши въпросът със зонирането. Случаят с големите вериги, където приготвянето на крайния продукт се извършва от полуфабрикати, опростява целия цикъл. Експертите препоръчват, когато се наема помещение в търговски центрове, общата стойност на наема да се раздели на две компоненти — наем на кухненското помещение и наем на фудкорта, като оптималното съотношение между тях е две към едно (наемът за фудкорта трябва да е по-нисък, тъй като се плаща от всички оператори).

Стрийтфуд срещу фастфуд

Формулата "стрийтфуд" е силно развита навсякъде у нас както поради по-ниската цена на продукта и икономията на време, така и поради съществуващата култура на потребление, която допуска консумация на улицата. Допълнителни фактори за широкото разпространение според специалистите са по-голямата мобилност, възможност бързо да се създаде и също толкова бързо да се закрие едно заведение, по-малките площи, по-лесният режим за получаване на разрешителни и съвсем не на последно място по-ниската инвестиция.
Заради високите наеми и ограничените възможности за закупуване на помещение мнозина ресторантьори предпочитат да използват площите максимално, създавайки заведения с пълноценно обслужване и очаквайки от него по-висока възвращаемост, вместо да отворят заведение за бързо хранене.

Търсене

Смята се, че като цяло търсенето на фастфуд в България превишава два пъти предлагането, но точни данни не могат да се предоставят.
Ако в София живеят 1.5 млн. души, извън дома си по обяд се хранят поне 800 хиляди, казва собственик на столично заведение за бързо хранене. В същото време според негова оценка съществуващите заведения могат да изхранят десет пъти по-малко хора. Съвременната концепция на фастфуда разчита на три основни типа клиенти — купуващи, почиващи и връщащи се от работа. Голяма част от хората днес предпочитат да се хранят на работното си място, купувайки си храна от близко заведение. Останалите се ориентират или към обектите на стрийтфуд, или към доставки, разказва Александър Димитров от "Суши експрес".
Според чуждестранни експерти, анализиращи пазарите на фастфуд в Европа, това е високоефективен бизнес, който има бърза възвращаемост. Как обаче ще се развива пазарът в България е трудно да се прогнозира, тъй като хранителните навици на хората до голяма степен се обуславят от традициите. Все пак, отчитайки, че според анализа на Евромонитор много сегменти на бързото хранене все още са бели петна на картата на България, участниците на пазара очакват появата на нови форми и нови концепции.

Основни зони

зала за посетители (заема най-голяма площ)
касова зона
зона за издаване на ястията
зона за приготвяне на ястията
зона за получаване на стока и складови помещения.



Дискусия2 коментара+

Това ми бе полезно! Мисля,за нещо такова да се захвана но като,че ли не ми стига смелост.

Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !


НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly