Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

По сайта ще ги познаете

Автор: Ясен Танев, изп. директор, "Тринити софт"

Фотограф: Shutterstock
Напоследък установих, че определено ми доставя удоволствие да откривам нови и различни ресторанти след напрегнатия работен ден. Обичам да опитвам специалитетите на готвачите от ресторантите както в страната, така и при пътуванията ми извън нея. За да намеря ресторант, който да посетя, обикновено се обръщам към печатни или online представяния, интернет блогове и форуми, като почти винаги опитвам да намеря и сайта на ресторанта, за да добия детайлна представа. За съжаление доста често попадам на страници, които трудно поднасят нужната информация, дизайнът е разочароващ, навигацията е объркана, данните са неактуални, а в някои случаи сайт изобщо липсва.
Като потенциален клиент на ресторант много би ме зарадвал интернет сайт, който се зарежда бързо, където мога лесно да се ориентирам и придвижвам и който ми дава достатъчно информация за атмосферата, предложенията от менюто, акцентите в него и ценовия клас.
В този материал бих искал да споделя личното си мнение за нещата, които до момента силно са ме отблъсквали в сайтовете на ресторантите; тези, които са ме карали да посетя места, и дори онези сайтове, които са ме накарали да заобичам мястото още преди да съм го посетил. Както и отново да се обърна към дизайнерите и собствениците на ресторантите с думите: колкото е по-добро присъствието ви оnline (сайт, форуми, социални мрежи), толкова повече клиенти ще преминават през вратата ви.

Интернет сайтът на ресторанта трябва да съдържа менюто му
Това, че интернет страницата на ресторанта трябва да съдържа менюто му, може да звучи естествено, но е наистина изумително колко много ресторанти пропускат да го сложат на страниците си. Бих ви препоръчал дори да предоставите достъп до акценти от менюто, ако заведението ви е с меню, което се променя седмично, или пък предлагате дневно меню. По този начин ще можете да предоставите на клиента си усещане за храната, която го очаква при вас.
Ако вземем за пример потенциален клиент вегетарианец, за него би било от значение дали ще му предоставите по-богат избор от салати или чиния с паста. Ако клиентът има алергия към определени храни, той също ще се интересува дали ще може да намери разнообразието, достъпно за останалата част от компанията му. Интересен е и възможният избор от предястия и основни храни, както и винената листа на ресторанта.
Когато включвате менюто в интернет страницата на ресторанта си, моля, не поставяйте просто едно PDF копие на хартиената му версия. Разбираме, че запазените шрифтове и печатен дизаийн са гордост за част от ресторантьорите, а други просто се оправдават, че не им остава време да заредят менюто си в достъпен html формат, но разглеждането на менюто от PDF или снимка е бавно и неефективно, а липсата на възможност за търсене със сигурност може да откаже потребителя въобще да го погледне.
Когато решите да поставите менюто, не забравяйте цените
Поставянето на цени вече не се възприема като форма на нетактичност, това е проява на практичност и учтиво отношение към потенциалния клиент в тези сложни времена на криза. Вашите посетители (решили да прескочат за обяд или вечеря) съвсем естествено биха искали да знаят колко би им струвала вечерята или поне от какъв порядък е сумата. Когато ресторантът публикува на сайта менюто си, но не и цените, веднага възниква подозрението, че ресторантът е толкова скъп, че е достъпен само за клиентела, за която "цената е без значение". Това може да е истина или да не е, личният ми избор е да предпочета ресторант, в който мога да се насладя на избраната храна и да знам колко би ми струвало това.
Все повече разчитаме на кредитни карти и ако ресторантът приема плащания само в брой, то наличието не само на цени на сайта му, но и информацията за това е задължително условие. Така посетителите ще могат да направят преценка за необходимия им запас от пари в брой и няма да се наложи да "тичат" до банкомата в края на вечерята или събирането, за да си платят сметката.

Пропуснете Flash, обърнете внимание на фактите и бързото зареждане
Бавното зареждане на Flash анимацията може не само да създаде негативно отношение у клиента от самото начало, но може да направи сайта на ресторанта ви недостъпен за хора, използващи по-стари версии на операционни системи или пък популярни такива, които не поддържат Flash. Използването на тази технология означава на практика отказ от клиенти, а това е лош маркетинг за ресторанта. Имах случай, в който стоях на улицата и исках да намеря най-близкия ресторант, избирайки между онези, чиито сайтове можех да видя на телефона си (предлагащ услугата за търсене съобразно позицията ми). Със сигурност тези, които оставаха скрити зад Flash, просто пропусках.

Акцент
Колкото е по-добро присъствието ви оnline, толкова повече клиенти ще преминават през вратата ви.


Бих желал да споделя с вас още една гледна точка, заставайки от страната на клиента: независимо колко много ни се иска като програмисти клиентът да оцени технологичните ни качества, това не е важно за клиента, когато нужната информация не е в удобен за него формат и подръка.
Клиентът се интересува каква храна се сервира, какво е работното време, как да стигне до ресторанта и какви паркинги са достъпни наблизо, а също как да направи резервация и какви начини на плащане са приети. Ако не направите тази информация достъпна за потребителите си, вие губите тези, които са активни online.
Бих ви посъветвал и да пропуснете музикалния фон, ако планирате такъв. Съвсем ясно е, че музиката създава настроение и чрез нея предавате усещането за атмосферата във вашето заведение. Но музиката ще ви донесе по-малко ползи, отколкото негативи като бавно зареждане, странни погледи от хората около посетителя в неговия офис или публичен терминал, както и разговори с организации за защита на музикалните права относно условията по ползването й.

Добавете атрактивни снимки — включително и на храни от менюто
Дали порциите са скромни или задоволителни? Дали помещенията са тесни или просторни? Дали обстановката е модерна или класическа? Няколко фотографии биха могли да дадат представа за ресторанта и цялостното усещане за атмосферата му. Когато изградим в съзнанието си визуалната представя за обстановката и предлаганата храна, ние, клиентите, много по-лесно правим избора си.

Информацията за ресторанта трябва да е точна и обновена
Работното време и различните опции, предлагани през него, са важен елемент за добрата ориентация на клиента и е нужно да им бъде обърнато особено внимание с голяма прецизност. Ако ресторантът ви предлага закуска или обедно меню — посочете часовете, в които те са достъпни. Ако кухнята затваря и заведението ви променя атмосферата си в определен час, моля, не пропускайте да го отбележите. Ако имате специални предложения за почивните дни — посочете и тази особеност. Дори ако заведението е променило или добавило нови опции — има зала за пушачи или лиценз за алкохол, не пропускайте да го отбележите.
За да не останат разочаровани клиентите, посетили заведението ви, ако сте имали промоционални часови зони (Happy hour), които поради промяна на сезона са отпаднали, не пропускайте да го посочите.
Грешната, подвеждаща или остаряла информация на интернет сайта на ресторанта е разочарование, което всеки клиент би желал да избегне при пристигането си на място и преди началото на обяда или вечерята си.
Ако ресторантът намира зареждането на цялата тази информация трудно за редовно поддържане на основния си интернет сайт, бих ви препоръчал да използвате активно социалните мрежи (Twitter или Facebook ), както и блогове или форуми за кулинария и забавление.
Обновяването на информацията в тези канали е лесно, като те могат да бъдат удобно място за рекламиране на нови елементи от менюто, специални предложения или промоции. Социалните мрежи създават общност и фенове, а това винаги е било безценно.
И не забравяйте да сложите на удобно място в тях препратката към основния си интернет сайт, за да достигне клиентът до останалата информация.

Тук много ми се иска да направя класация на сайтовете, които ме отказаха да посетя обекта; Flash произведенията на дизайна и високите технологии, които не успях да видя през телефона си, както и онези сайтове, които ми доставиха възможност да опозная мястото и да чакам с нетърпение момента, в който ще мина през вратата му, само от контакта ми с тях — оnline.
Но не мога да го направя, защото все пак това е мое субективно впечатление и бих желал да избегна всякакво съмнение за реклама. За нас ще бъде чест да организираме конкурс за най-добър интернет сайт на ресторант, заведение за хранене, клуб, бар, кафене или закусвалня от потребителска гледна точка, както и да дадем препоръки за оптимизация на всеки от вас, нашите читатели, които я потърсят.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly