Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

В началото бе...

Автор: екип HOREMAG

Фотограф: Shutterstock
За родоначалници на бързото хранене се смятат американците, защото именно те го поставиха на индустриална основа, а хамбургерът, макар и с немски корен, се превърна в символ на американския фастфуд.

Въпреки това идеята съществува от столетия. Хората винаги са се стремили да създават храни, които да са едновременно евтини, питателни, с лесна технология за приготвяне, удобни за транспортиране и по възможност вкусни. Впоследствие именно тези принципи поставили основите на фастфуда. Междувременно най-успешните изобретения се превръщали в част от традиционната кулинарна култура на различни народи и едва ли не в национален символ. В крайна сметка за създаването на феномена, известен в днешно време като фастфуд, допринасят много народи.

Христоматийна е историята на първия лорд на адмиралтейството на Великобритания Джон Монтегю, четвърти граф Сандвич, голям любител на бриджа. Пристрастен играч, веднъж той огладнял по време на партия бридж, но не искал да прекъсва играта. Затова поръчал да му донесат варено говеждо, което поставил между две филийки хляб, създавайки първия в света сандвич. Не след дълго и останалите играчи започнали да си поръчват храна "като на граф Сандвич". Към 1762 г. името му станало нарицателно, а скоро и самите сандвичи започнали да се възприемат като нещо, присъщо на английската кухня.
По-малко известен факт е, че прототипът на съвременния хотдог се появил още през Средновековието. Изобретените още през ХІІІ век наденички предприемчиви търговци от Франкфурт започнали да поставят в разрязано дълго хлебче и продавали на гражданите по улиците и пазарите.
Своя принос във възникването на съвременната индустрия за бързо хранене дават и парижките бистра. Историята на първите фастфуд заведения във Франция датира от 1812 г., когато руските офицери и войници, след като прогонили Наполеоновата армия от страната си и стигнали до Париж, карали собствениците на заведения да побързат с обслужването с думите "быстро, быстро", превърнали се впоследствие в "бистро". И макар че тази версия за произхода на френските бистра има както привърженици, така и опоненти, самата идея за бързо обслужване се свързва с онова време.

Пицата, известна днес в цял свят, отдавна е визитна картичка на Италия. Още през ХVІ век уличните разносвачи в Неапол продавали питки, запечени със сирене и други съставки. Когато през 1889 г. кралицата на обединена Италия Маргарита Савойска идва в Неапол, ресторантьорът Рафаеле Еспозито създава в нейна чест пица-трикольор с цветовете на Италия — с домати, босилек и моцарела, която оттогава е един от националните символи на държавата.
Търсенето на евтина готова храна близо до работното място се увеличава през втората половина на ХІХ век, а щом има търсене, винаги се намират хора, готови да го задоволят. Един от пионерите на фастфуда, Уолтър Скот, започва през 1858 г. да продава сандвичи и кафе на печатарите в Провидънс, Роуд Айлънд. Самият той отначало работи като печатар, но бързо разбира, че ще спечели повече в сферата на обслужването. През 1872 г. купува фургонче, в което създава първия американски дайнър — "заведение" на колела. Примерът му е последван в други градове на САЩ и скоро средностатистическият американец разбира, че съвсем не е задължително да си носи храна от вкъщи, а може да похапне нещо топло близо до работното място. Дайнърите заедно с хамбургера и хотдога, демонстрирани от американците като тяхно постижение на Световното изложение в Сейнт Луис през 1904 г., се превръщат в трите кита на бъдещия фастфуд.
Старият свят обаче ги изпреварва в развитието на идеята и през 1895 г в Берлинския зоопарк отваря първият "автоматичен ресторант", работещ на самообслужване. Тук клиентът купувал няколко жетона, след това отивал до вендинг автомата, поставял в него жетона и избирал ястие и напитка. Ресторантът прави фурор в Берлин и още първия уикенд продава 5.4 хил. сандвича, 9 хил. чаши вино и газирани напитки, както и 22 хил. чаши кафе.

Две години по-късно подобен ресторант е отворен в Брюксел за посетителите на световното изложение, а малко по-късно такива заведения се появяват в Париж, Лондон и Санкт Петербург. Автоматичните ресторанти привличат клиенти с ниските си цени, бързото обслужване и невероятна за онова време хигиена, превръщайки се в любимо място за всички социални слоеве.

Истинският разцвет обаче се свързва с братята Макдоналдс, които започват да предлагат пържени картофки, хамбургери и млечни шейкове на "неприлично ниски" цени. Заедно с успешния предприемач Рей Крок те успяват да създадат първата в света верига за бързо обслужване, която прониква във всички кътчета на Америка.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly