Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | В ресторанта | Инвестицията "почистваща техника"

Инвестицията "почистваща техника"

Икономически ефективна, лесна за използване, здравословна за персонала и клиента

Автор: Камелия Димитрова

Фотограф: Архив
Добрата техника спестява време и ресурси и това го знае всеки. Как обаче да разберем ефективна ли е нашата инвестиция и трябва ли ресторантът ни да разполага с професионални почистващи машини и скъпи препарати?
Ще ни кажат клиентите, ще ни кажат служителите и най-вече поведението на самия ресторант.
Инвестицията в почистваща машина не е нищо повече от инвестиция в основно средство, това, на което трябва да се разчита поне десет години. С една машина в рамките на два часа могат да се измият тавани, стени, подове, стъкла, общи части, и т.н. "Професионалната почистваща техника, препаратите и уредите към нея представляват един цялостен комплект, чиято цел е да имаме икономически ефективен, чист и здравословен от гледна точка на клиентите ресторант", споделя Красимир Савов от Ecolab.

С какво да почистим кухнята и общите помещения

Кухнята е нещо много специфично. В кухненските помещения може да се използват малки автоматизирани машини или еднодискова машина в комбинация с прахосмукачка сух и мокър вакуум, съветва Пламен Кръстев от фирма "П и П мениджмънт".

Да почистим с пара...
За около два часа с професионален парен екстрактор може да се почисти цялата кухня... само с пара, без да се налага използването на препарати. Идеята е, че се постига дезинфекция без намесата на химия, което е изключително добре и за здравето на хората, и за околната среда, споделя Ирина Тинкова от Cleanfix. Подобен продукт може да бъде закупен за около 4000 лв.

Препаратите...
С оглед на тяхното приложение препаратите са почистващи и дезинфекциращи. Оттук нататък те се разделят на видове в зависимост от това, което трябва да почистим и дезинфекцираме - съдове, общи площи, плотовете, на които се приготвя храната, машини, с които се работи, и хигиената на самия персонал. Що се отнася до самите препарати, те трябва да бъдат монтирани за миялна машина - на самата миялна машина, за общите площи на стената и за ръцете - около санитарните възли.

Какво да изберем

При избора на машини се отчитат размерите на помещението, мобилност, време и график на почистване, определени от HACCP, вид настилка и "финасово състояние" на ресторанта. В последно време клиентите се ориентират към автоматизираните машини с малки размери, както и батерийни варианти, споделя Пламен Кръстев. Всичко е въпрос на технология, която да се избере според конкретния обект, съветват още специалистите. Техниката елиминира човешкия фактор, а оттам и грешките, които той би допуснал. Тя трябва така да се подбере, че за много кратко време да изчисти максимално добре и да няма забележки. Освен това трябва да е лесна за използване, защото основната дейност на човека в ресторанта не е да чисти и мие. С оглед на това, че обикновено в ресторанта никога няма място, особено за съхранение на такава техника, тя трябва да бъде и компактна.
Основното е прахосмукачката – мощна, мобилна и компактна. Всяка настилка има начини на поддръжка и тънкости, които да спестят и време, и пари, а резултатът да е най-добър. С какво ще почистите зависи много от това какви видове настилки има в салоните - дали е мокет, твърда настилка, дали е открита или закрита площ, обяснява Ирина Тинкова. Ако е мокет, трябва периодично да се изпира. Има по-силно натоварени зони, замърсяването зависи колко натоварен е самият ресторант. Ако има голям поток от хора, човек не може да си позволи да затвори ресторанта и да чака всичко да изсъхне, допълва тя. Меките настилки могат периодично да се изпират с по-малки модели - ние ги наричаме спрей-екстракторни машини, използват се в натоварените зони за бързо съхнене, пояснява експертът. Ако са твърди настилки, е достатъчно да се измие с ръчните мопове или с т.нар. мобилни малки автоматчета, които са предназначени за по-малки площи и по-тесни пространства. Те пускат вода, мият с четки и подсушават, движат се напред-назад, обяснява Ирина Тинкова. Това е много бърз и ефикасен начин за почистване. Така че за външните площи на ресторантите това е много удобно, а и инвестицията не е толкова голяма - една професионална прахосмукачка среден клас може да се купи за около 400 лв. Екстракторни машини за мокет могат да се намерят за около 1000 лв., ако са по-малък вариант, като за по-големи площи от 2-3 дка се предлагат по-голям клас машини. А автоматчетата за твърди настилки са около 2000 – 3000 лв., като най-малките от тях за час почистват до 400 кв.м площ. "За нас са много добри почистващите автомати, които могат да чистят както 500-600 кв.м, така и 5-6 дка", споделят още от Cleanfix.

В ресторанта никой няма време

От гледна точка на персонала техниката и препаратите не трябва да създават допълнителни затруднения в работата, а, напротив, да улесняват изпълнението й максимално бързо. Това именно е и основната разлика между професионалните почистващи препарати, уреди и техника от тези, които се използват в бита. Ако ще се мият чинии, това трябва да става за две минути, а не за час, както е вкъщи. Така е и с почистването, обяснява Красимир Савов.

Машината като част от екипа

Определящо за този, който купува машината, е тя да заменя човешкия фактор и от тази гледна точка да има достатъчно дълъг експлоатационен период. С това е свързана и необходимостта от бърз и надежден сервиз, който трябва да реагира мигновено при излязла от строя технология, защото тя е част от екипа на ресторанта и няма как да отсъства.
И все пак скъпото в един ресторант са хората, а не машините. Затова заложете на квалифициран персонал, това е половината от инвестицията, съветват още от Cleanfix. Преценете необходимото време за почистване, като отчетете и наличния персонал. Не пренебрегвайте помощните санитарни отделения, свързани с вода, канализация и електричество, както и да не забравяйте какъв точно е видът на замърсяването, допълва Ирина Тинкова. Удобството при работа ще повиши и производителността, затова отделете време за тестване на машините, споделят от Cleanfix. Не се доверявайте и на машини "за всичко". Не се подвеждайте по теоретичната производителност на машината, тя е идеалната, простичко изчислена и на практика недостижима. Нормално машините достигат около 40% (максимум 50%) от този капацитет, вземайки предвид човешкия фактор, необходимостта от презареждане на машината и интериорните особености. Обезпечете почистването с машини с по-голяма производителност, не разчитайте единствено на бързо отстраняване на технически проблеми при уредите, ако има такива.

Името в бранша
има значение

Поради намалените бюджети все повече фирми се ориентират към собствено почистване и закупуване на почистваща техника. Вниманието привличат утвърдените имена на пазара, които хората познават и предпочитат. Тази тенденция се запазва, особено в условията на криза. Предпочитанията на клиентите са към това, което познават като марки и фирми, и това, което се е утвърдило в годините, и не толкова към новите играчи, споделят от бранша.

Тенденциите

Тенденциите на пазара на професионална почистваща техника и препарати за почистване са да се разработват малки, но функционални машини, за да може да се покрие и пазарът на малките квадратури. Машините се правят, за да могат да работят с тях и представителки на нежния пол, споделя Пламен Кръстев от "П и П мениджмънт".
Наблюдава се също така и търсене на по-евтини и по-качествени препарати. Затова и новостите в бранша са точно в тази насока, крайният продукт да бъде все по-евтин и в същото време все по-качествен. Самият продукт, който предлагаме, вече е с екологично щадящи и в много случаи безвредни съставки, споделя Красимир Савов от Ecolab. Това особено силно се прилага в международните вериги ресторанти. Те все повече избягват препаратите, които са на хлорна основа с оглед да се щади здравето на персонала и околната среда. От страна на регламентите на Министерството на здравеопазването също се наблюдава такава тенденция, свързана основно с европейските изисквания и директиви, касаещи щадящи околната среда продукти, например почистващите препарати да не съдържат фосфати. Тенденция също така е и навлизането все повече на сензорите в общите помещения, но това е нещо, което хората по-трудно възприемат.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly