Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | В ресторанта | С дъх на море в центъра на София

С дъх на море в центъра на София

Автор: Екатерина Андреева

Фотограф: архив
Ако доскоро сте подминавали ул. "Славянска" 29 в София (сградата на "София прес"), време е да промените навиците си. Вместо не особено привлекателния китайски ресторант днес тук е истинско морско царство, наречено Gloria Mar.

Икона на св. Никола - покровителя на рибарите, и стъкленият вграден аквариум с риби са в унисон с името на заведението. От още един аквариум посетителите могат да си изберат омара, който малко по-късно ще им бъде сервиран. Местата са 100, но през лятото броят им ще се увеличи с още 50 на открита тераса.
Това е трети ресторант Gloria Mar - мнозина вече познават ресторанта със същото име, който от няколко години съществува в Несебър, както и заведението в курорта Пампорово.

Идеята е една, но е реализирана по различен начин в трите ресторанта, тъй като концепцията е различна в морски курорт и в голям град като София, разказва главният готвач Николай Николов. На въпроса как са се решили да отворят ресторант в момент, когато много други затварят, той отговаря така: "Когато бизнесът ти е ясен и се фокусираш върху него, когато работиш по 16 часа на ден, когато правиш нещата както трябва и се стремиш да предоставиш максимално добро качество, няма как да не успееш." Добавя, че държи на качеството и не позволява компромиси, при това

Една от тайните на успеха е качеството да е постоянно


Според него това е и основният недостатък на много ресторанти в България - започват с летящ старт, но след това се самоуспокояват, отпускат се, уверени, че са на върха, разчитат на старата слава и... нещата тръгват надолу. Питам го дали това е основната причина да нямаме ресторанти с десетилетни традиции, отговаря, че донякъде е така. Друга причина е, че за разлика от европейските държави, където повечето известни ресторанти са собственост на не по-малко известни готвачи,
У нас
едва 15% от заведенията принадлежат на професионалисти.

По думите му във всеки ресторант трябва да има едно ядро, което има опит в ресторантьорството и с удоволствие се занимава с него. Освен това в един ресторант трябва да се реинвестира, за да бъде той винаги на ниво, подчертава шефът. Трябва да си гъвкав и много креативен, особено в сегашната ситуация, и да не си заравяш като щраус главата в пясъка, добавя Николай Николов.

Връщаме разговора към новия проект, който стартира съвсем наскоро. Питам го дали софийската Gloria Mar ще се отличава по нещо от морската си посестрима. Николай Николов отговаря, че е съвсем естествено да има разлика в концепцията, защото единият ресторант е ваканционен, морски, а другият е в деловия център на столицата, което налага своя отпечатък.

Въпреки че и в новия ресторант се сервират много риба и морски дарове, предимно средиземноморски и черноморски, има и добро предлагане на месни ястия. "Предлагаме интернационална кухня," пояснява Николай Николов и добавя: "В менюто присъстват много меса, барбекю, така че се опитваме да отговорим на всеки вкус."

Освен за вкусна и изискана вечеря ресторантът е и място за корпоративни събития. По думите на Николай тук се организират бизнес обяди и вечери, коктейли, партита, както и официални вечери. Едно съществено предимство на Gloria Mar в сравнение с повечето заведения в центъра на София е наличието на подземен паркинг за клиентите и удобството колата да бъде паркирана от пиколото на заведението.

Питам го как си представя следващите няколко месеца и кога ще може да каже, че ресторантът е успешен. На първия въпрос отговаря, че в краткосрочен план очаква ресторантът да има най-добра заетост през април и май. А дали ресторантът е успешен според него е рано да се прецени. "За мен може да се разбере дали един ресторант е успешен след третата година. Тогава се вижда дали хората продължават да работят мотивирано и да са също така креативни, както при отварянето му."

Това отново го връща към формулата на успеха, чиято основна съставка е екипът. В него трябва да има атмосфера, това става само ако шефът е дипломат, ако мисли за бъдещето и за това как ще се развива не само ресторантът, но и хората от екипа. Те трябва да мислят не като наемници, които идват на работа просто за да им мине денят, а като хора, които поемат отговорност и от чието поведение зависят добрата визия и успехът на ресторанта. Особено ясно този проблем според него се вижда при сезонните хотели и ресторанти

За един готвач животът е фокусиран единствено върху ресторанта. "В тази работа няма личен живот и няма свободно време", категоричен е той. И още нещо според него е важно: никога не си мисли, че си първи, а че си втори, това ще те мотивира за нови постижения.  





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly