Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | Оборудване и обзавеждане | Добрата IT осигуреност – ключов фактор за успех

Добрата IT осигуреност – ключов фактор за успех

Автор: Екип HOREMAG

[Shutterstock]
Какво означава един съвременен ресторант да бъде високотехнологичен? Според Иво Мирчев, маркетинг мениджър в "Микроинвест", в сегашната икономическа ситуация е по-важно ресторантът да бъде оптимизиран, отколкото високотехнологичен. А да бъде високотехнологичен съвсем не означава в него да се налеят много пари. Дори напротив, има решения за намаляване броя на сервитьорите и оптимизирането на тяхната работа, за които инвестицията е в рамките на 250 лв., което е смешна сума за всеки ресторант.

Основното, което куца на собствениците и мениджмънта на ресторанта, според Иво Мирчев е липсата на правилна IT насоченост. За да бъде ресторантът конкурентоспособен, освен че трябва да има добра локация и добър готвач, той трябва да има и

Добра IT осигуреност

категоричен е експертът. В българската действителност има много примери, които потвърждават това: в известна верига ресторанти например мобилните устройствата блокират по няколко пъти на ден и трябва да им се сменят батериите. Точно тези мобилни устройства оптимизират целия процес, защото съкращават с 30-40% времето за заявка. Решението в случая е да се подмени хардуерът.

Трябва да има добър хардуер и добър софтуер, но това съвсем не значи да е на висока цена. На пазара има устройства, които са с десетократно по-висока цена от други, но вършат същата работа като по-евтините по отношение на цялостната функционалност – технически параметри, хардуерна осигуреност, издръжливост и пр.

Грешката, която правят ресторантите в днешно време, е, че

Не наемат консултанти

– добър IT специалист или компания, а търсят познати, от които искат съвети, или пък гледат какво е направил конкурентът и на всяка цена се опитват да се снабдят със същото. В същото време сумата, която би била платена на консултанта, е десетократно по-малка от онази, която той би му спестил, предлагайки му оптимално решение още от стартирането на системата.

От какво трябва да започнат ресторантьорите?

Кражбите са сред най-сериозните проблеми

на заведенията в България, макар че за това не се говори твърде много. За да се предотвратят, се предоставя различен достъп за различните длъжности. С паролата на собственика може да се извърши всичко – да се отмени поръчка, да се добавят количества, да се въведат нови поръчки и пр. Правата на достъп на сервитьорите са ограничени, те обаче до такава степен са усъвършенствали целия процес, че това изобщо не ги затруднява. "Затова съчетахме работата на софтуера с видеонаблюдението: поставихме камери там, където се въвеждат поръчките. Камерата снима какво се въвежда в компютъра и каква е реалната поръчка. Има и връзка, която показва какво количество напитки налива барманът и пр. С други думи, се проследява целият процес, така че максимално са ограничени възможностите за присвояване на средства", казва Иво Мирчев.

Дистанционна поръчка

Това е друга услуга, която се предоставя на клиентите. Те могат да видят менюто на ресторанта с картинки, текст, цени и прочее на собствения си телефон и да изпратят поръчката си чрез него. Така първата им среща със сервитьора се осъществява едва когато той им донесе поръчката. Такава услуга не предлага никоя друга българска фирма, посочва Иво Мирчев с гордост. По думите му в момента продуктът е страхотен хит в Русия, където търсенето му е много голямо, защото въвеждането на тази система спестява минимум един сервитьор на ресторанта.

За онези клиенти, за които голяма част от удоволствието е да разгледат менюто, да се консултират със сервитьора и да му дадат поръчката, остава старият традиционен начин. Но за тези, които искат да си спестят време, които знаят предварително какво ще си поръчат или за които комуникацията със сервитьора съвсем не е приоритет, нововъведението дава възможност да се скъси пътят, а оттам и времето за получаването на поръчка, подчертава експертът.

Има ли разлика

между онова, което търсят собствениците на ресторанти в България и в чужбина? Има, категоричен е Иво Мирчев. По думите му, когато отидат на изложение в Германия например, колегите им се изненадват за какви неща са се сетили. Причината е елементарна – просто при тях няма такива кражби, посочва той.

В чужбина нещата стоят по друг начин и поради още една причина. Ако приемем, че заплатата на един сервитьор е 3000 евро, средната цена за оборудване на едно място е също толкова и въпросът с качеството на оборудването се решава с една заплата. Затова в чужбина се стремят максимално да оптимизират персонала, без да влошават качеството на обслужването.

В България нещата са коренно различни поради високата цена на оборудването за едно работно място и в пъти по-ниската заплата на сервитьорите. Затова собствениците на ресторантите обикновено се опитват да си спестят тази инвестиция и предпочитат да наемат повече персонал, отколкото да си поръчат качествено оборудване и софтуер. В момента, когато човешкият труд стане достатъчно скъп, собствениците и мениджърите ще започнат да инвестират в качествено оборудване, прогнозира той.

Има два вида собственици – такива, които не се интересуват колко пари ще дадат, стига да са по-добри от конкуренцията, и други, които искат с минимална инвестиция да им се направят чудеса. Някои от тях могат да бъдат убедени да похарчат парите си за нещо качествено, останалите купуват най-евтиното и след няколко месеца са принудени да направят по-голяма инвестиция.

Пакетната цена винаги е по-добрата алтернатива. Не само защото в крайна сметка излиза по-евтино, но и защото цялостната инвестиция позволява още от самото начало да се постигне пълна функционалност, посочва Иво Мирчев.

Друг проблем е, че ресторантьорите обикновено не възприемат софтуера като необходима инвестиция. Те инвестират за сграден фонд, мебели, осветление и озвучаване и последното, за което се сещат, е софтуерът, при това в момент, когато вече не са им останали пари. И точно това е грешката, защото

Софтуерът оптимизира бизнеса

и има много по-голяма добавена стойност. Засега това все още не се оценява във висока степен от ресторантьорите. В същото време трябва да признаем, че ако сравним с някои държави, като Кипър например, в България заведенията са значително по-добре оборудвани със софтуер.

Средствата, които се инвестират за софтуер, няма да надвишат 1% от инвестицията за оборудване, но по-често са около 0.5%, казва Иво Мирчев. В същото време ефективността точно на тази инвестиция е много висока в общата инвестиция за оборудването на ресторанта.



Дискусия1 коментар+
Анонимен потребител
от Nacho Анонимен, 26 януари 2011, 11:54 1 Намирате този коментар за неуместен?

Mnogo polezna tema! )


НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly