Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Homo mobilis

Автор: Екатерина Андреева

Фотограф: Хоремаг
Новите технологии ще играят важна роля за развитието и бъдещето на туризма в Европа, особено в момент, когато туристическата индустрия продължава да изпитва трудности. Прогнозата е от доклад, разпространен по време на приключилата наскоро Световна туристическа борса в Лондон.

Според доклада WTM Trends Report за глобалните тенденции в туризма, подготвен от експертите на WTM съвместно с Euromonitor international, в бъдеще все повече ще нараства влиянието на интелигентните мобилни устройства за сметка на отстъпление на популярните днес търсачки. Предвиждането е за истинска технологична революция в туристическата индустрия като последица от все по-голямото разпространение на мобилни устройства.

Устройства като iPhone и разработените за него приложения вече извършват революционни промени в туристическата индустрия. Потребителите им все по-често търсят с тяхна помощ необходимата им информация, използвайки приложения за смартфони, мобилни браузъри и социалните мрежи.

В днешно време мобилните приложения са широко разпространени. Чрез тях се резервират самолетни билети, търси се информация за дестинации, съставят се туристически маршрути и дори се публикуват отзиви в мрежата. Особено популярни са мобилните приложения сред бизнес туристите, които първи прегърнаха идеята за използването им в туристическата индустрия главно поради това, че често им се налага да си правят резервации в последната минута. Ваканционните туристи обаче бързо ги настигат. Данните от проучване за използването на смартфоните за туристически цели (Smartphone Travel Usage Research), проведено от compete.com през 2010 г., показват, че 34% от потребителите с помощта на мобилното си устройство са търсили информация за пътуването, 29% са проверявали дали има билети, а други 25% са правили хотелски резервации.

Хотелите

Хотелиерите бързо се ориентираха към необходимостта от въвеждане на мобилни приложения.

През ноември 2009 г. Hilton Worldwide за пръв път въведе мобилни приложения за iPhone в луксозния си бранд Waldorf-Astoria. Те позволиха на клиентите да си правят резервации в хотели от веригата чрез мобилните им устройства. Успехът на начинанието изненада дори Чък Съливан, старши вицепрезидент на компанията, отговарящ за глобалните онлайн услуги, писа наскоро USA Today. По думите му ръстът на резервации през мобилни устройства е 200% месечно. Само след три месеца приложението е свалено 126 хил. пъти, а през 2010 г. броят на резервациите, извършени по този начин, е надхвърлил 100 хиляди.

"До голяма степен онова, което постигнахме, се дължи на въвеждането на 3G мрежи. Това наистина промени правилата на играта за потребителите", посочва Чък Съливан. Следващото голямо предизвикателство според него ще е въвеждането на нова 4G мрежа. Hilton очаква да е единствената голяма хотелска верига, която ще разполага със специфични мобилни приложения, с които ще даде на клиентите си възможност да правят резервации.

Дестинации

Дестинациите също бързо разбраха предимствата да бъдеш мобилен и към уебсайтовете си и нюзлетърите добавиха още един инструмент за привличане на туристи. Един от последните примери е Туристическият борд на Австрия, който въведе мобилното приложение iSki Austria в две версии – за телефони с вграден браузър и за i-Phone. Всеки посетител на сайта може да го свали безплатно, след което получава на мобилния си телефон информация за времето, за състоянието на пистите, както и интересни събития в най-близките курорти до мястото, в което е отседнал туристът, а също и много карти.

Проблемите

За клиентите тези иновации са удобство. Приложенията, базирани върху използването на GPS, играят огромна роля за промяна в поведението им, допринасяйки за увеличаване на нагласите за резервации в последната минута. Добрата новина за туристите не е толкова добра за хотелиерите, чийто резервационен прозорец се свива значително. Друг проблем, свързан с резервациите в последната минута, е трудността от предварително планиране на заетостта и приходите.

Не липсват обаче проблеми и за клиентите. След първоначалната еуфория те започват малко по-скептично да се отнасят към мобилните резервации. "По принцип напълно поддържам новите технологии. Имам си компютър и iPhone. Това обаче вече се превръща в проблем. Малко по малко светът става все по-зависим от компютрите. Къде остана човешкото общуване", коментира един от потребителите във форум за новите технологии. Друг пък се опасява, че ако всяка хотелска верига започне да въвежда собствени мобилни приложения, животът на потребителите ще стане твърде труден.

Прогнозите

Според прогнозите на Euromonitor International до 2015 г. половината от всички европейски туристи ще използват мобилни устройства за получаване на информация и резервиране на пътувания. Към 2014 г. се очаква броят на смартфоните в Европа да достигне 92% от общия обем мобилни телефони, а използването на мобилен браузър също ще доминира над достъпа до интернет от обикновен браузър на персоналния компютър. Това ще позволи на производителите на смартфони да заемат водещо място на пазара, изпреварвайки Google и другите търсачки. В допълнение Европейската комисия е обещала да окаже необходимото съдействие за намаляване на цените за международния роуминг, ако мобилните оператори не го направят сами. Защото именно високите цени на роуминга пречат на по-нататъшното разпространение на смартфоните.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly